Hoera!

Steeds meer bedrijven zetten koers naar schonere mobiliteit. Dankzij onze gewaardeerde klanten is Aspire Lease in minder dan drie jaar tijd voorbij de 500 schone leaseauto’s gegroeid. Het is zo in het midden van de zomer een mooi moment om kort stil te staan bij wat er zoal bij Aspire speelt. We

hebben met Miel Andriessen onlangs onze eerste medewerker (naast onszelf…) verwelkomd. Tijd voor het huidige zo modieuze ‘onboarding’ was er niet. Het was meteen ‘vol gas’. Of moeten we dat niet meer zeggen..?

Miel is 26 jaar, woont in Utrecht en hij deed zijn opleiding aan het IVA in Driebergen. Miel gaat vol overgave de commerciële binnendienst versterken en zal zich naast Ruud en Lennard snel tot een herkenbaar aanspreekpunt voor onze klanten ontwikkelen.


Iedereen elektrisch rijden?

Het aantal elektrische auto’s groeit nog steeds, ondanks diverse problemen die leiden tot lange(re) levertijden. We zijn op weg naar 400.000 elektrische auto’s in Nederland en vooralsnog lijken er voldoende laadmogelijkheden te zijn, maar dat kan in negatieve zin snel veranderen. McKinsey heeft in opdracht van de ACEA (de club van Europa’s grootste autofabrikanten) berekend dat er in Nederland elke week 200 laadpalen moeten worden geïnstalleerd om de in Europees verband afgesproken klimaat-doelstellingen voor 2030 te halen. En dan is ons land momenteel nog een ‘laadpalenwalhalla’ vergeleken bij de landen om ons heen.


In Europa moeten er volgens de berekeningen 14.000 (!) laadpunten per week worden gebouwd en dat is zeven maal het tempo waarin het nu gaat. In Nederland weten we na alarmerende berichten van netwerkbeheerder Tennet dat dit tempo voorlopig volstrekt onhaalbaar is. Het is dan ook geen wonder dat er dan ook steeds meer vraagtekens worden gezet bij het idee dat volledige elektrificeren van het wagenpark dé (enige) oplossing is.


Voor paal staan?

Is het wenselijk dat heel het land vol laadpalen kom te staan? Een alternatief is inductieladen. TU Delft heeft bewezen dat door middel van inductieladen (contactloos laden) op 15 centimeter afstand 20 kW vermogen overgebracht kan worden met een rendement van ruim 97 procent. En voor welk probleem zou dit een oplossing kunnen zijn? Welnu, Kenniscentrum ELaadNL voorspelt dat bijna de helft van de auto’s in 2035 elektrisch zal zijn en dan praat je dus waarschijnlijk over 5 miljoen auto’s. Als je die allemaal ruim wil bedienen met laadpalen, ontstaat er een woud van laadpalen in het land. Volgens o.a. hoogleraar Bauer van de TU kunnen alle auto’s al toe met veel kleinere accupakketten als 30 procent van de snelwegen geëlektrificeerd is. Pakketbusjes hoeven bijvoorbeeld nooit meer aan een laadpaal te zijn als er bij stoplichten inductie-laadsystemen in de weg liggen. Autoconcern Stellantis heeft bij Turijn al een testbaan aangelegd (de ‘Arena del Futuro’) om inductieladen te gaan testen.


E-fuel? Alle auto’s naar elektrische aandrijving, de enige oplossing? Interessant is om de E-fuel ontwikkeling bij o.a. Porsche te volgen. E-fuel wordt gemaakt van water en carbon dioxide. Deze synthetische brandstof kan worden gebruikt in bestaande verbrandingsmotoren ter vervanging van huidige olieproducten. Porsche heeft berekend dat indien het mogelijk zou zijn om nu massaal brandstof zoals benzine te vervangen door synthetische E-fuel’s, dit zal leiden tot een reductie van CO2 emissies van 85%. De productieprijs is nu nog te hoog en de productiecapaciteit te laag, maar men verwacht dat dit in de komende jaren snel zal veranderen. De race 911’s in de Porsche Supercup rijden dit seizoen al op E-fuel, waaruit gebleken is dat dit één op één vervanging voor milieubelastende brandstof kan zijn. Het lijkt in elk geval een mooie ontwikkeling, naast de elektrisch aangedreven voertuigen, waarmee de levensduur van het bestaande wagenpark en infrastructuur aanzienlijk verlengd kan worden. Als dat niet milieuvriendelijk is?


En nu?

Mocht je meer willen weten wat deze ontwikkelingen voor jou kunnen betekenen en bijvoorbeeld hoe het zit met de beschikbaarheid van schone auto’s. Bel Aspire op 085-01601800. Let’s move together.