Wat moet je vandaag de dag, om als nieuw automerk op te vallen in een zee aan nieuwe merken? Kies je voor een lage prijs, of misschien juist voor opvallende techniek? Als je Voyah bent, kies je ervoor om te beginnen in Italië, het thuisland van de getalenteerde autodesigner. Je legt het plan neer voor een ambitieuze elektrische SUV bij Italdesign Giugaro. Wij zoeken een aantrekkelijk ontwerp voor onze techniek, kunnen jullie ons helpen? Het resultaat, is de Voyah Free.
Wat is de Voyah Free?
Deze vraag zal menig eigenaar van een leaserijdend bedrijf zich gaat stellen de aankomende tijd. Maar niet voordat de hoopvolle applicant, de auto voor het eerst voorbij zag rijden en dacht “Wauw, wat is dat!?”. In essentie is de Voyah Free een volledig elektrische SUV voor 5 personen. Het accupakket van 106 kWh is één van de grootste in zijn klasse, en er kan tot 2000 kg getrokken worden.
Als je echter je hoofd uit de indrukwekkende cijfers haalt, zie je dat de Voyah Free meer is dan een indrukwekkende spec sheet. Het elegante ontwerp straalt sportiviteit en luxe uit zoals weinig nieuwe merken dat kunnen. Als je niet beter zou weten, dan had dit zomaar een verloren Maserati SUV prototype kunnen zijn.
Het nieuwe merk Voyah zet vol in op luxe in comfort, snelheid en stijling. Naast de Free komt het ook met een luxe sedan genaamd Passion en luxe MPV genaamd Dream. Laat het nooit gezegd worden dat de namen bescheiden verwachtingen creëren.
Interieur
Als we eenmaal klaar zijn met het staren naar het aantrekkelijke ontwerp, is het tijd om te gaan zitten. Het interieur is geheel in lijn met de rest van de concurrentie, vrij minimalistisch en bedekt in schermen. Drie schermen om precies te zijn, het instrumentencluster, een multimediascherm en een scherm voor de passagier. Allen zijn 12,3 inch en mooi geïntegreerd in het dashboard.
Het is even wennen aan de landscape verhouding, maar er is goed mee te werken. Overigens zou het geen start-up EV zijn, als er niet minstens één bijzondere gadget in het interieur zit. Bij de Free zijn dit er zelfs vier! De eerste is het derde scherm voor de passagier, hierop kan je de muziek kiezen, video’s kijken en selfies maken.
Als de passagier/vlogger in de bijrijdersstoel het feestje naar buiten wil brengen, dan kan dat. Gadget twee is namelijk een knop op het stuur waarmee je een foto kan maken vanuit de voorbumper. Ideaal voor als je wilt onthouden door wie je afgesneden bent.
De derde bijzondere functie laat het gehele dashboard zakken met schermen en al. Een bijzondere gimmick die Voyah ook verbonden heeft aan de sportstand, een lager dashboard is immers een sneller dashboard. Bijzonder gadget nummer vier zal wat meer gebruikt worden en dat is het glazen panoramadak. Het glas kan op de druk van een knop volledig verduisterd worden dankzij een elektrische lading in het glas. Dit systeem gebruikt BMW en Renault bijvoorbeeld ook.
Het interieur is een comfortabele omgeving die dankzij dubbel glas ook goed geïsoleerd. Er is bijna geen rijgeluid dat naar binnen sijpelt en de tien speakers geven een goed geluid. Achterin is er zeer veel beenruimte en er zijn maar liefst twee draadloze oplaadplatformen voorin, in combinatie met diverse USB-aansluitingen.
Rijgedrag
De eerste indruk van het rijgedrag zal geheel bepaald worden door de rijstand die gekozen is. In essentie is ervoor sportief rijden, onverhard rijden en snelweg rijden allemaal een rijstand. Dit correspondeert weer met de hoogte van de vering.
De Voyah Free is namelijk standaard voorzien van luchtvering. In de standaard rijmodus is de Free hiermee erg comfortabel te noemen. Oneffenheden worden gemaskeerd en in combinatie met het grote formaat van 4.90m is de Free een echte snelwegvreter. Wat hierbij wel opviel is dat de cruise control te veel ruimte liet tussen de persoon voor ons. Irritant voor op de snelweg, maar niks wat een beloofde software update niet kan verhelpen.
Het verbruik valt ons mee. Wij rijden gemiddeld 20,4 kWh per 100 kilometer bij 22 graden Celsius. Dit zijn nagenoeg de ideale condities voor een EV, maar het bereik is hiermee alsnog een indrukwekkende 490 kilometer.
In de sportstand zakt de Free naar beneden samen met het dashboard, lanceert het zijn 480 pk op de vier wielen en schiet weg. Acceleratie is wel vaker indrukwekkend in een EV, maar dit is ronduit absurd. De Voyah voelt namelijk nooit klein, niet tijdens het parkeren en ook niet tijdens het rijden. Om dan van 0-100 in 4,4 seconden gelanceerd te worden in een ruimte ter formaat van een Utrechtse studentenwoning is, bizar.
Conclusie Voyah Free
Wij hebben helaas niet de volledige ervaring mogen ervaren van wat de Voyah Free zal worden. Enkele functies werkten nog niet naar behoren zoals het panoramadak en de adaptive cruise control. Voyah is echter bewust van deze punten en geeft aan dit met de volgende software-update is opgelost.
Bijna alle zwakke punten die wij zijn tegengekomen, kunnen opgelost worden door een software-update. De zeer belangrijke basis van de Voyah Free is echter gewoon goed. De sleutel voelt misschien iets te licht en het is onhandig dat je de laadklep alleen via het scherm open kan doen. Ow, en de auto gaf wel erg snel aan dat ik moest rusten nadat ik gaapte. Maar dat is het wel.
Voyah heeft met de Free vooral een comfortabele, snelle, luxe, aantrekkelijk gestileerde en goed geïsoleerde SUV neergezet. Het trekgewicht van 2.000kg trekt de aandacht van de Nederlandse rijder (en belangrijker de caravan). Het is een aantrekkelijke eerste poging van een merk dat luxe en elektrisch rijden goed weet te combineren.